اقدامات قبل و بعد از از عمل جراحی اتوپلاستی (عمل جراحی زیبائی گوش)

اقدامات قبل از از عمل جراحی اتوپلاستی

لطفا از خوردن آسپرین یاداروهای حاوی آسپرین , ایبوپروفن,پلاویکس وسایر داروهای موثر درافزایش بروز احتمالی خونریزی حین عمل, تا یک هفته قبل از عمل و 2 هفته بعد از عمل خودداری فرمائید.
برای آگاهی از لیست کامل داروهایی که نباید قبل از عمل مصرف کنید به قسمت «لیست داروها» مراجعه فرمایید.
لطفاچنانچه داروهای دیگری مصرف می کنید که ممکن است روی گردش خون و یا خونریزی حین عمل شما تاثیر بگذارد,آن را به پزشک خود اطلاع دهید.
لطفا از مصرف مواد مخدر و الکل ,یک هفته قبل از عمل و 3 هفته بعد از عمل خودداری کنید. مصرف این موادموجب تاخیر واختلال در روند بهبودی زخم ها گردیده وهمچنین ممکن است قرمزی والتهاب پوست برای مدت طولانی تری باقی بمانند.
لطفا ما را در جریان تمام سوابق پزشکی و درمانی خود قرار بدهید.قبل ازعمل نیز, شما در جریان داروهایی که باید در روز عمل با یک جرعه آب مصرف کنید, قرارخواهید گرفت.
پس ازعمل جراحی به شما نسخه ای داده می شود که در آن آنتی بیوتیک های خوراکی، پماد آنتی بیوتیکی چشمی و داروهای مسکن برای بهبود درد احتمالی بعداز عمل شمادرنظرگرفته شده است. لطفا داروهای این نسخه را فراهم کرده ونسبت به مصرف صحیح وبه موقع آن اقدام نمایید.
از نیمه شب روز قبل از عمل,نباید چیزی بخورید یا بیاشامید.,مگر اینکه پزشک شما دستور خاصی,خلاف این قانون رابرای شما تجویزنموده باشد. بهتر است پیش از عمل دندانهایتان را بشوئید. در صورت عدم رعایت موارد فوق, عمل شماممکن است لغو شود.

اقدامات بعد از عمل جراحی اتوپلاستی

وقتی که ازبیهوشی بیدار می شوید, دردور سرخودبا یک نوار راحت و نرم ,شامل پانسمان مواجه خواهید شد که گوش های شمارا می پوشاند.این نوار,موجب جلوگیری ازافزایش تورم شده و موقعیت جدید گوش ها را تقویت می کند. این پوشش ممکن است روی شنوایی شماهم تأثیر بگذارد.هم چنین,این نوار باعث تسریع در از بین رفتن مایع بافتی شده و از بروزعفونت نیز جلوگیری می کند.
بعد از اتمام عمل،همکاران واحد پرستاری دربخش به شما کمک خواهند کرد تا موارد زیر را انجام دهید:
نوشیدن مایعات، راه رفتن به صورت ملایم و آهسته، دفع ادرار, برطرف کردن درد وسایر ناراحتی های احتمالی بعد ازعمل و نظارت بر پانسمان شما.
کادرپرستاری مجددا راهنمایی های لازم و اقدامات بعد از عمل را به شما گوشزد خواهند کرد. همچنین به شما آموزش خواهند داد که چگونه این نوار را 4 – 3 روزخشک و دست نخورده نگه دارید.
سه روز پس از جراحی باید مجددا جهت ویزیت مراجعه کنید تا این پانسمان برداشته شده و به جای آن یک سربند ملایم گذاشته شود. بیماران معتقدند وقتی که پانسمان سر برداشته می شود یک احساس خوشایند و خیلی خوب داشته اند.
لازم است هنگام خواب بااستفاده از 3 – 2 بالش ,سرخودرا بالاتراز بدن خود قرار دهید.
لطفا از خم شدن، بلند کردن بار سنگین ویا زورزدن,خودداری نمایید. اگر کودک خردسال دارید، مستقیما آنرا را از روی زمین بلند نکنید.
توصیه می شود تا یک هفته رانندگی نکنید چون پوشش روی گوش، شنوایی شما را کاهش می دهد وموجب کاستن از عکس العمل سریع در سر و گردن شما می شود.
حداقل یک هفته مرخصی بگیرید ویا این مدت برای شما مرخصی استعلاجی داده خواهد شد.
رژیم خود را با مایعات شروع کنید و به تدریج به سمت غذای جامد ویا معمول خود ادامه دهید.
تا سه روز بعد از جراحی پانسمان سرخودرا را خشک و دست نخورده نگه دارید. می توانید حمام کنید ولی سروگردن خود را خیس نکنید.
در صورت لزوم از ضد درد استفاده کنید. شکایت از ناراحتی,اغلب ازشکایت مربوط به درد,رایج تر است. عوارض جانبی مسکن ها ممکن است شامل استفراغ و یبوست باشد که بااستفاده مسکن همراه با غذا از بروز این عوارض کاسته خواهد شد.
تورم، کوفتگی و بی خوابی از علائم معمول بعداز عمل شما می باشند و با پیشرفت بهبودی از شدت آنها کاسته خواهد شد.
داشتن یک مراقب آگاه و مسئولیت پذیر وهمچنین,محدودیت در انجام فعالیت های روزانه ذکر شده تا 3 روز بعد از عمل اکیدا توصیه می شود.
خوابیدن تورم و بهبودی در پوست صورت فرآیندی نسبتا طولانی است و ممکن است مدتها طول بکشد. اغلب بیماران معمولا یک هفته بعد از عمل به سر کار خود باز می گردند. ما به شما 2 هفته استراحت و مرخصی درمنزل را توصیه می کنیم ولی این مدت می تواند با توجه به حساسیت فرد بیشترهم بشود.
تا 2 هفته بعد از عمل احساس باقی ماندن تورم و کوفتگی در صورت,ممکن است برای شما خیلی محسوس باشدولی برای دوستان و اطرافیان نامحسوس است,بنابراین بدون نگرانی خاصی می توانید به فعالیت های روزمره خود ادمه دهید.
نتیجه نهایی عمل جراحی شما تا یکسال بعد از عمل ممکن است بتدریج آشکار شود,بنابراین انتظار بهترین نتیجه درکوتاهترین زمان بعدازعمل جراحی,غیر منطقی است. ما شمارا به صبروحوصله بیشتر دعوت می کنیم واطمینان می دهیم مرور زمان نتیجه نهایی را برای شما رضایت بخش خواهد کرد.
ما از این پس شمارا یک دوست واقعی تلقی میکنیم ومنتظر نقطه نظرات سازنده شما درمورد تمامی مسایل مرتبط وحتی غیرمرتبط باجراحی شما هستیم وبرای شما بهترین لحظات را,درهرکجا که هستید آرزو می کنیم.

گردآوری وتنظیم:دکترعلی نریمانی
جراح ومتخصص گوش حلق بینی وجراحی سروگردن