مراقبت های ضروری پس ازعمل رینوپلاستی (عمل جراحی زیبائی بینی)

لطفا این آموزشهاراقبل وبعدازعمل جراحی زیبایی خود مطالعه کرده وبا آنها آشناشوید,درصورت پیروی دقیق ازآنها,بهترین نتیجه جراحی برای شماحاصل خواهدشد.اگربرای شماسوالی پیش آمد,با پزشک خود تماس بگیرید وسوال خودرامطرح سازید.این فهرست راباخود به بیمارستان بیاوریدودرروزعمل جراحی انجام آنرا آغاز کنید.

1-به مدت 7روز پس از عمل جراحی زیبایی بینی خود ,هنگام خواب با استفاده از 2 بالشت سرخود را بالاتر از حدمعمول نگه دارید.

2-برای 72 ساعت اول بعد از عمل جراحی ,در طول روز, از یخ خرد شده , کیسه و یا کمپرس سرد برای کاستن از تورم بعد از عمل,بصورت متناوب, استفاده کنید و توجه داشته باشید که کمپرس نباید اسپلینت روی بینی شما را تحت فشار قرار دهد.

3- تورم صورت شمابرای 72 ساعت اول بعد از عمل,بخشی ازفرآیندطبیعی بهبودی شمابوده ودرنتیجه جراحی شما تاثیرگذارنخواهد بود.

4-ادم یا تورم صورت شما برای 48 الی 72 ساعت بعدازعمل به حداکثر خود خواهد رسیدوسپس به تدریج فروکش خواهد کرد.

5-اگر شما درد دارید,قادر به مصرف داروهای مسکن برای هر 3 الی 4 ساعت هستید. برای این منظور از ترکیبات کافئین دار از جمله استامینوفن کدئین ودرصورت عدم بهبودی از ژلوفن استفاده کنید.در صورتیکه درد ندارید احتیاج به مصرف ضددرد نخواهید داشت.

6-مصرف الکل,بطورکلی ومخصوصادرصورتیکه برای بهبود درد خود از داروهای مسکن استفاده می کنید ,مجاز نمی باشد.

7-اگر شما احساس اضطراب یا نگرانی میکنید, میتوانید از داروهای ضد اضطراب از جمله زانکس(آلپرازولام) هر شب برای 24 الی 48 ساعت بعد ازعمل استفاده نمائید. توجه داشته باشید در صورتیکه شما زانکس مصرف کرده اید مجاز به مصرف سایر داروهای خواب آور نیستید.

8-بعد از عمل جراحی وپس ازهوشیاری کامل،خوردن را فقط با رژیم غذائی مایعات شروع کنید.
روز دوم پس از عمل,شما قادر به مصرف غذای نرم و معمولی خواهید بود, اما بخاطر داشته باشید برای 2هفته اول بعد از عمل از خوردن غذاهائیکه نیازمند حرکات زیاد و شدید لبها ودهان می باشد ازجمله گوشت,سیب،ذرت ,هویج و یا …. خودداری نمائید.

9-ممکن است شما با ترشحات خونی از بینی که منجر به تعویض متناوب پانسمان زیربینی شما خواهد شد, برای 3 الی 4 روز اول پس از عمل مواجه شوید,در اینصورت به منظور پاک کردن بینی خود از مالیدن و دستکاری آن ,جهت جلوگیری از آزردگی بینی خود خودداری نمائید.

10-شما می توانید در صورت توقف ترشحات از بینی,پانسمان جلوبینی خود را بردارید.

11-برای پیشگیری از بروز خونریزی از فین کردن و تنفس عمیق ازبینی برای 2 هفته اول بعد از جراحی خودداری نمائید.

12-برای عطسه کردن مقاومت نکنید و جلو عطسه کردن خود را نگیرید, در صورت احساس عطسه,راحت وبا دهان باز عطسه کنید.

13-لطفاتا زمان باز شدن اسپلینت ، از تماس اسپلینت خودباآب جلوگیری کنید.

14-ازهنگامیکه اسپلینت بینی شمابرداشته می شود, میتوانید آرایش و استحمام کنید,لبه داخلی بینی خود را و همچنین بخیه های این ناحیه را با استفاده از پراکسید هیدروژن(آب اکسیژنه) رقیق شده تمیز کرده و در ادامه با پوشش نازکی از پماد آن را بپوشانید,این کار باعث پیشگیری از شکل گیری کراست در داخل بینی شما خواهد شد.

15- شما قادر به چرب کردن بیشتر داخل بینی خود با پماد هستید, امابهتراست این کار را انجام ندهید.

16-اجازه ندارید چیزی را داخل بینی خود فرو کنید مگر آنکه دراین حرکت خود بسیارمحطاط باشید.

17-از فعالیت سنگین، فعالیتی که موجب افزایش ضربان قلب شما به بیش از 100ضربه در دقیقه گردد مثل ایروبیک، بلند کردن اجسام سنگین وخمیدگی بیش از حد برای حداقل 7هفته اول بعد ازجراحی ,خودداری نمائید.

18-ازوارد شدن ضربه به بینی خود برای حداقل 4 هفته اول بعد از جراحی ممانعت کنید.

19-تا6هفته پس از برداشتن اسپلینت,شما قادر به استفاده از عینک یا وسایل مشابه روی بینی خود نخواهید بود,اینگونه تماس ها پس از کاهش ادم قابل برقراری است.

20-پوست بینی شما بعد از جراحی به نور آفتاب بسیار حساس خواهد بود، بینی خود را در برابر نور آفتاب و تماس زیاد با آن به مدت حداقل10 ماه پس ازجراحی محافظت نمائید.

21-اگر شما مدت زمان طولانی ناچار به قرارگیری در معرض نور آفتاب هستید بهتر است از ضد آفتاب با “SPF 50 “یا بالاتر استفاده نمائید.

22-اسپلینت بینی شما 7 الی 10 روز بعد از جراحی برداشته خواهد شد پس از برداشتن اسپلینت,میتوانیدبینی خود را  به آرامی با یک صابون ملایم بشوئید و از آرایش استفاده نمائید ، کرم های آرایشی,در صورتی که بینی شما خشک است قابل استفاه اند.

23-بعد از رینوپلاستی ممکن است در نوک بینی خود احساس کرختی و بی حسی کنید، همچنین در دندانهای قدامی خود گاهگاهی ممکن است احساس خاصی داشته باشید که بتدریج برطرف خواهد شد.

24 -تورم وادم بینی شماتا 4 الی 6 هفته بعد از عمل جراحی,ممکن است ادامه داشته وکاهش تدریجی آن هم ممکن است در مدت یکسال ونیم بعد از عمل بتدریج ادامه یابد . ممکن است در بینی خود حین خنده احساس سفتی کنید و راحتی قبل از عمل را نداشته باشید ، این موضوع برای دیگران ملموس نخواهد بود و این شرایط به تدریج به وضعیت نرمال بازخواهد گشت.

25-از بلند کردن اشیاِء سنگین تر از 5کیلوگرم به مدت حداقل 5هفته بعد ازعمل جراحی خودداری نمائید.

26-همه برشهای جراحی بصورت فوق العاده ای در طول دوران بهبودی به تابش اشعه آفتاب حساس هستند. پرهیز از تابش مستقیم نورآفتاب ضروری است. همواره از ضد آفتاب با “SPF:50 “به بالا استفاده نمائید.

27-داروهای خود را با دقت و تنها طبق دستور پزشک خود مصرف نمائید.

28-اگر شما تهوع ، استفراغ ، راش ، کوتاهی تنفس ویا اسهال به دنبال مصرف داروها داشتید و یا اگر تب پیشرونده با درجه حرارت دهانی بیشتر از 38/6 درجه داشتید, یا قرمزی پیشرونده و یا افزایش درد در محل برش جراحی خود داشتید ,فورا با پزشک خود تماس حاصل نمائید.

29-پس از کشیدن بخیه های جراحی و برداشتن اسپلینت بینی پیشنهاد می شود بینی خودرا با سرم شستشوی نرمال سالین, که برای شما تجویز شده است,جهت پیشگیری از تشکیل کراست در داخل بینی خود شستشو دهید,در صورتیکه اعمال جراحی دیگری از قبیل اصلاح تیغه بینی و یا ترمیم شاخک های بینی نیز برای شما انجام شده است اهمیت این مسئله بیشتر خواهد بود.

30-شما می توانید ازقطره بینی فنیل افرین0.25% بصورت متناوب و فقط برای 4 الی 5 هفته اول پس از عمل جراحی خود,برای بهبود وضعیت تنفسی و یا در صورت تماس ممتد شما با ذرات هوائی,جهت پیشگیری از نفوذ این ذرات به بینی خود استفاده نمائید.

31-اگر شما باافزایش ترشحات خونی با خون روشن ازبینی خود,مواجه شدید که نیاز به تعویض متناوب پانسمان جلوبینی شما برای هر30 الی 40 دقیقه می باشد,ضرورت دارد با پزشک خود تماس حاصل نمائید.

32-درصورت بروزخونریزی,ابتدا در حالت نشسته و خم شده به جلوقرار گرفته و قسمت انتهایی بینی خود را به مدت 15 دقیقه فشار دهید. همچنین شما می توانید از قطره فنیل افرین 0.25%برای توقف خونریزی خفیف بصورت موقت استفاده نمائید ، خونریزی اغلب با انجام این کارها متوقف خواهد شد,درغیر این صورت لطفاباپزشک خود تماس بگیرید.

33-در صورت بروز موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید :
-در صورتیکه پانسمان جلو بینی شما بصورت متناوب هر 30 دقیقه در اثر خونریزی نیازمند تعویض است.
-درجه حرارت دهانی شما بیشتر از 38/6 درجه باشد.
-دردی که با مصرف داروهای ضد درد بهبود نمی یابد.

34-شک نکنید!:   اگردرموردنکته ای که فکرمیکنید مهم است نگران هستید به پزشک خود تلفن کنید.

گردآوری,ترجمه وتلخیص:دکتر علی نریمانی

جراح ومتخصص گوش,حلق,بینی وسروگردن-جراحی زیبایی صورت وبینی

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست